История на дамската чанта

Responsive image

Ако има аксесоар, който бихме определили като задължителен за всеки един тоалет, то това е дамската чанта. Първоначално чантите са били под формата на торби и кесии, като има свидетелства, че хората в Древен Египет са носели кесии. Чантите биват използвани от момента, в който древните хора осъзнали, че има неща, които не могат да носят постоянно в ръце и са изпитали нужда от "изобретяването" на нещо, в което да носят малки предмети.

През 14-15 век чантата е била под формата на торбичка или кесийка, която се е връзвала около кръста и се е затваряла с шнур. Използвана е за пренасяне на важни документи, пари и др. През 15 век се появяват портмонетата, които са били подарявани на булките от младоженците в знак на любов с бродирани любовни послания. Кой би предположил, че историята може да бъде толкова романтична? 

През 16-17 век популярност добиват джобовете и чантите за кратко биват забравени. Но в средата на 16 век жените изпитват нужда да носят чанти, отново под формата на торбички, които се разполагат във вътрешната част на полите. В края на 17 век чантите вече се използват по предназначение и вече не служат за пренасяне на всичко, има отделни чанти за игри, за документи и др. 

През 18-ти век роклите стават по-тесни, почти всичко е някак "на показ". Портмонетата се завръщат вече като плетени торбички и не се носят във вътрешната част на полите или роклите, а излизат наяве. Жените развиват своеобразна зависимост към притежанието на много и различни чанти, и затова се стремят да притежават по една за всеки възможен повод.

19-ти век - пътуването с влак набира огромна популярност, което бива забелязано от производителите на чанти, затова те решават, че е време да започнат да произвеждат пътни чанти, които да са достатъчни големи, за да побират багаж за дълги пътувания. През 1854г. в Париж се появява марката Louis Vuitton.

20-ти век може да бъде наречен "време на експерименти", тъй като чанти вече се изработват в различни модели и от различни материали, притежават акценти, различни от популярните преди това инициали на притежателя. Интересна тенденция от това време са т. нар. "чанти-кукли", които са умалено копие на притежателя, като самата кукла е облечена със сходен на собственика тоалет в мини размер. Това е и времето, в което биват основани модните брандове Chanel, Dior, Gucci и Prada.

И пътувайки през вековете стигаме до 21-ви век, е който чантата вече се е превърнала в неизменна част от тоалетите, независимо дали те са ежедневни или официални. Чантата е онова "изобретение", ако бихме могли да го наречем така, за което сме изключително благодарни. 

 

Петя Банкова

Петя Банкова е на 20 години. Учи Книгоиздаване в Софийския университет. Интересува се от изкуството във всичките му форми и много обича да пътува.

Препоръчани статии

Оставете коментар

0 коментара